„Eik šalin, šėtone“, – kelis kartus ištarė senas prancūzas kunigas, prieš peilio ašmenims perrėžiant jo gerklę, tarsi, už užpuoliko nugaros, matytų ir tą, kuris stengiasi ir džiaugiasi, kai Dievo, Kūrėjo ir gyvybės davėjo vardu, liejamas kraujas.
Šiomis dienomis Prancūzijoje atversta t. Jacques’o Hamelio nužudymo byla, kurioje atsakomybėn patraukti keturi asmenys. 2016 metų liepos 26 dieną į nedidelės Saint-Étienne-du-Rouvray gyvenvietės bažnyčią įsiveržė du nei dvidešimties metų neturintys jaunuoliai, kurie barbariškai, prie altoriaus, nužudė 85 metų amžiaus senelį kunigą, sunkiai sužalojo 87 metų amžiaus parapijietį, jo žmonos akivaizdoje, įkaitais paėmė dvi senyvo amžiaus vienuoles. Trečiajai išbėgus kviesti pagalbos, suniokojo bažnyčią. Netrukus atvykusios policijos pajėgos nukovė abu užpuolikus, kurie, kaip šiandien žinoma, internete ir neformalių kontaktų metu persiėmė islamistinės teroristinės organizacijos ISIS fanatizmu ir ekstremizmu.
Vasario 14 d. prasidėjusiose apklausose, truksiančiose keturias savaites, bus stengiamasi nustatyti kitų keturių asmenų, Prancūzijos piliečių, atsakomybę. Vieno iš jų, galbūt įtikinusio paimti peilius į rankas, ko gero nebėra gyvųjų tarpe, spėjama, kad jis žuvo 2017 m. Irake, tačiau kol neturima galutinių įrodymų, jis teisiamas už akių. Kiti trys – vieno iš teroristų pusbrolis ir dar du jauni vyrai, spėjama, dalijosi džihadistinėmis idėjomis, galėjo žinoti apie rengiamą ataką, galbūt suteikti kokią nors pagalbą.
Vasario pradžioje Ruano vyskupijos, kurioje įvyko teroristinė ataka, atėmusi gyvybę t. J. Hameliui, ganytojas Dominique Lebrun spaudos konferencijoje pareiškė, jog iš bylos nagrinėjimo tikisi visų pirma teisingumo, kurio reikia visiems.
Visų pirma jau penktus metus kalinamiems kaltinamiesiems – kuo ir kiek jie kalti? Teisingumo Guy – sužeistajam parapijiečiui. Teisingumo norėtų ir prieš keletą mėnesių mirusi jo sutuoktinė Janine. Teisingumo seserims paulietėms Helene ir Huguette, teisingumo parapijai ir vyskupijai, netekusiai tokiu būdu savo kunigo, teisingumo visai Saint-Étienne-du-Rouvray miestelio bendruomenei, tapusiai tragedijos liudininke, teisingumo ir vietos musulmonų bendruomenei bei teroristų šeimoms, kurios taip pat buvo sukrėstos. Teisingumo ir tiesos ieškojimo: kaip ir kodėl du jauni vaikinai galėjo būti įtikinti, kad kunigo nužudymu ar savo mirtimi jie tarnauja religijai, yra kankiniai.
Kas yra kankinystė, kas yra tikras kankinys?
Pasak vyskupo D. Lebruno, per šiuos metus išryškėjo t. J. Hamelio figūra – ištikimo, kuklaus, Dievui ir žmonėms atsidavusio kunigo.
Galima pridurti, kad, popiežiui Pranciškui asmeniškai suteikusiam išimtį nuo normos, kuri nurodo laukti penkerius metus po mirties, jau 2016 m. rugsėjį pradėtas pasirengimas t. J. Hamelio beatifikacijos ir kankinystės dėl neapykantos tikėjimui bylai, kuri oficialiai atverta 2017 m. gegužės 20 d. Nuo to laiko, nurodo Ruano vyskupija, surengta 66 sesijos, apklausti įvairiose parapijose dirbusį kunigą pažinoję asmenys, peržiūrėtas visas jo gyvenimo kelias, palikti užrašai, laiškai ir pan. Užbaigus vyskupijos tyrimo etapą, 2019 m. gegužę Ruano vyskupijos jaunimas surengė simbolinę piligrimystę į Romą ir Šventųjų skelbimo kongregacijai įteikė t. J. Hamelio bylos medžiagą, beveik 12 000 puslapių.
2022 m. vasario 11 d., per Lurdo Mergelės Marijos šventę, Saint-Etienne-du-Rouvray bažnyčioje buvo aukotos Mišios už teisingą ir gerą kunigo kankinio mirties aplinkybių išnagrinėjimą civiliniame teisme. (RK / Vatican News)