Interviu su kunigu originaliu pavadinimu „Internetinis Bažnyčios siūlymas: nevirtualus Dievas ir „nelaikinė“ bendruomenė“ perpublikuojamas iš laikraščio „Alytaus naujienos“.
Niekas nepaneigs, kad pasaulis modernėja plintant socialiniams tinklams. Mus prie ekranų prilipdę naujausi išradimai – puiki galimybė gauti įvairiapusės informacijos, paskleisti žinią, save motyvuoti. Katalikų Bažnyčia taip pat atveria duris naujovėms, ir mūsų regione daugėja parapijų, kurių bažnyčiose per pamaldas žodžiai užrašomi ekranuose, naudojami modernūs įrašai, žiniomis nuolat atnaujinami tinklalapiai. Apie katalikų bendruomenės socialinę komunikaciją ir jos svarbą kalbamės su Alytaus Šv. Kazimiero bažnyčios klebonu, kunigu RYČIU BALTRUŠAIČIU.
Jei teisingai supratau, Bažnyčios požiūris į internetą, kaip komunikavimo priemonę, teigiamas. Vatikanas savo tinklalapį turi nuo 1996 metų.
Taip, Bažnyčios požiūris į internetą yra teigiamas, nes pati Bažnyčia internetą naudoja kaip komunikavimo ir net evangelizavimo priemonę.
Kokia yra interneto etika – katalikiškas požiūris į internetą – pagl kunigą Rytį Baltrušaitį?
Pati Bažnyčia pasisako apie interneto naudojimą – atsakingą ir švarų. Internetą, kaip komunikavimo, informavimo, informacijos šaltinį, gali panaudoti geram, skelbiant daugeliui reikalingą informaciją, bet gali panaudoti ir blogam, pavyzdžiui, pornografiją, priešiškumą, neapykantą kurstantys tinklalapiai. Internetas, saikingai, gali būti net ir pramogavimo vieta, bet tai turi derėti su morale ir žmogaus orumu.
Man asmeniškai norėtųsi internetinės ekologijos, tai yra, kad nebūtų gausos nereikalingų puslapių, paskyrų ir panašiai. Kaip nebūtina kiekvienam mėgstančiam poeziją imti leisti savo knygas popieriniu variantu, taip nebūtina kiekvienam kurti savo ar savo idėjos tinklalapį. Jei gali be to apsieiti, apsieik.
Manau, kad Bažnyčiai taip pat rūpi ir vidinė komunikacija, kuri remiasi Tėvo, Sūnaus ir Šventosios Dvasios bendryste. Kokio lygio ji turėtų būti?
Gražiai suformulavote šį klausimą. Norėtųsi, kad Bažnyčios vidinė komunikacija kiek įmanoma būtų gyvo bendravimo komunikacija, kad svarbią žinią, linksmą ar liūdną, pirmiausia galėtume perduoti matydami žmogų ar žmonių grupę, bendruomenę, kuriai žinia skirta. Vienas iš unikalių pavyzdžių yra popiežiaus rengiamos bendrosios trečiadienio audiencijos ir vadinamieji sekmadienio Viešpaties Angelo susitikimai, kuriuose, dalyvaujant kelioms dešimtims žmonių, jauti, kad popiežius kalba man asmeniškai, kai žvelgia, jauti, kad žvelgia į visus, ir į mane.
Žinoma, dėl bendruomenės dydžio nėra įmanoma visada bendrauti akis į akį, todėl Bažnyčia naudojasi užrašytu žodžiu, šiandien ir garso bei vaizdo įrašais.
Parapijos bendruomenė randa savą būdą: socialiniai tinklai, el. paštas, laikraštėlis, tinklalapis, laiškas. Būdų daug ir įvairių, tereikia rasti kelią, kaip jais išmintingai ir kūrybingai pasinaudoti.
Bažnyčia, beje, net katalikiškuose universitetuose turi kokybiškai išvystytas socialinės komunikacijos studijų programas. Pavyzdžiui, Romoje saleziečiai ir jėzuitai.
Tikėjimo ugdymo pamokėlės interneto erdvėse, regis, www.kitoLink.lt – ar tai svetainė, skirta tiems, kurie nori ne tik susipažinti, gal ir susituokti, ir per šeimą šlovinti Dievą? Jūs jos įkūrėjas?
Taip, tai svetainė, skirta ir pažinčiai, kuri galėtų vesti krikščioniškos santuokos link ir bendrystei su žmonėmis, kuriuos sieja panašios krikščioniškosios vertybės.
Aš nesu įkūrėjas, šios svetainės sumanytojai yra pasauliečiai. Dirbdamas Keturvalakių parapijos klebonu, Vilkaviškio rajono laikraštyje „Santaka“ spausdindavau įvairius tekstus ir su redaktore buvome sutarę, kad skiltį pavadinsime „Kito link“ – Dievo ir žmogaus link.
Ką šiandien Jūsų parapijoje galima užsakyti internetu, pavyzdžiui, ar galima užsiregistruoti namus pašventinti?
Užsakyti – nieko. Galima tartis dėl susitikimo, paklausti rūpimų klausimų, derinti kai kuriuos reikalus. Visai netrukus bus galima užsisakyti įvairias pažymas, prieš tai į specialią programą įvedus reikiamus duomenis.
Jums teko pažinti ir kitų tautų krikščionis. Ar skiriasi jų požiūriai į tikėjimą?
Krikščionis plačiąja prasme – ne, neteko pažinti. Labiau teko pabendrauti su kitų kraštų katalikais, nes studijuodamas Romoje turėjau kurso draugų iš maždaug trisdešimties šalių, tai natūralu, kad ir išgirsti apie jų patirtis teko pakankamai. Žinoma, visada jutau, kad turime daug bendra, nes esame katalikai, priklausome Katalikų bažnyčiai, girdime popiežių, išgyvename dėl Bažnyčios džiaugsmų ir rūpesčių. Buvo labai gera jausti kultūrinį skirtingumą, kuris yra itin spalvingas, universitete būdavo rengiamos atskirų tautų dienos, kai pristatydavome savo kraštą, maistą, dainas, jei pavykdavo – ir šokius.
Net ir pačių katalikų požiūriai skiriasi, bet paprastai ypač jauti skirtumą, jei žmogus yra krikštytas Katalikų bažnyčioje, bet nepraktikuojantis, tuomet savo asmeninę nuomonę laiko centrine tiesa, o tai daugiau nei subjektyvu.
Kitų krikščioniškų konfesijų žmonių teko sutikti, bet neužmezgėme tokių ryšių, kad galėčiau analizuoti skirtumus ar panašumus. Tiesa, Alytaus Šv. Kazimiero bažnyčioje, kurios klebonas esu, kartą per mėnesį meldžiasi Alytaus pravoslavų bendruomenė. Nesame identiški, bet po vienu stogu telpame.
Kokiu būdu palaikote ryšius su užsienyje gyvenančiais tautiečiais dvasininkais?
Nuolatinio bendravimo nėra, yra keletas dvasininkų, su kuriais retkarčiais pasikeičiame mintimis, sveikinimais.
Feisbuke mokote liturginės katechezės. Kokių atsiliepimų sulaukiate? Ką šiandien Bažnyčia gali pasiūlyti jaunam žmogui internetu?
Liturginė katechezė – mokymas, padedantis sąmoningai dalyvauti liturgijoje, suprantant, kaip reikėtų elgtis ir ką tai reiškia. Liturgija nėra burtai, nėra prietarai – tai Dievo šlovinimas, susitikimas su juo. Turiu ir galiu Jį pažinti, kai susitikimas yra įdomus ir vaisingas.
Neslėpsiu, buvo žmonių, kurie labai nuoširdžiai dėkojo. Vyresnioji karta džiaugėsi, kad buvo spausdinama laikraštyje, o vienas garbingas kunigas sakė: „Vagiu tavo katechezes ir mokau savo parapijiečius.“ Už tokią „vagystę“ nepykstu, ačiū Dievui, kad šios katechezės yra naudingos.
Bažnyčia internete padeda jaunam žmogui eiti Dievo link, nuo virtualaus santykio pereiti prie gyvo ir tikro. Kartą viena sesuo vienuolė sakė: „Kasdien tris valandas dirbu feisbuke“. Visi skaniai pasijuokėme, o tada ji dalijosi mintimis apie daugybę jaunuolių, kurie dėl įvairių priežasčių geba klausti, prašyti patarimo būtent virtualiai bendraudami. Vienuolė minėjo, kad su dalimi jaunimo tenka vėliau susitikti gyvai, jei jie sutinka susitikti, dalis įsitraukia į įvairią veiklą.
Internetu Bažnyčia jaunam žmogui siūlo neinternetinį gyvenimą, nevirtualų Dievą ir „nelaikinę“ bendruomenę.
Esate ir režisierius. Kai baigiate svarbų kūrybinį darbą, kuriam laikui gaunate dvasinės ramybės krūvį? Ar vėl iš karto kimbate į kažką naujo?
O, tai jau maloni praeitis. Dar būdamas kunigų seminarijos auklėtinis, vasaros metu parapijoje su vaikais stačiau spektaklius, vėliau pirmaisiais kunigystės metais buvau įkūręs krikščioniškojo teatro studiją. Papildysiu atsakymą į prieš tai buvusį klausimą – meninė kūryba Bažnyčiai padeda prieiti prie žmogaus ir tiesiogiai prie jo sielos gyvenimo. Tai patyriau asmeniškai, dirbdamas su jaunimu teatre. Su gilia mintimi popiežius Šv. Jonas Paulius II parašė „Laišką menininkams“.
Pats kūrybinis procesas nėra ramybė, atvirkščiai, tuomet jauti, kad visi įmanomi mechanizmai – proto ir širdies – veikia visu pajėgumu, visos jutiminės turbinos sukasi. Kūryba ateina iš ramybės. Pasirinkęs medžiagą, kurią noriu perkelti scenon, visada porai dienų atsitraukdavau iš įprasto kasdienio ritmo, kad galėčiau išnešioti tekstą ir atsakyti į klausimą, ką šiuo konkrečiu pastatymu noriu pasakyti. Ramybė ateidavo ir po, ypač, kai reflektuodami spektaklius ramiai gerdavome arbatą ir neskubėdami lįsdavome į visas įmanomas prasmes.
Įdomu, ar Jūsų kūrybinės versmės trykšta tik Jums būnant vienumoje?
Ne, bet gimsta vienumoje, dažnai maldingoje vienumoje. Pamenu, statėme spektaklį „Sužadėtinis“ pagal Karolio Wojtylos (pop. Jonas Paulius II) „Priešais juvelyro parduotuvę“. Vis neradau centro, kas būtų kertinė vieta daiktine prasme. Ir vienos adoracijos metu, tyloje, atėjo supratimas: „Ryti, taigi stalas.“ Gal tai atėjo iš altoriaus – Paskutinės vakarienės realaus vaizdo.
Esate vystymosi psichologijos magistras. O paprasčiau pasakius?
Na, kaip jau čia paprasčiau ir pasakyti. Studijavau Vilniuje psichologijos magistrantūros studijas, kurios mano mąstysenai buvo artimos, nes buvo pabrėžiama, kad kalbame apie žmogų nuo natūralaus prasidėjimo įsčiose iki natūralios mirties. Tai ir esame tame vystymesi, kol Dievas amžinybės vystyklais nesuvysto.
„Krikščioniškas menas taip pat yra Žinios perdavimas. Juk seniau, kai dauguma žmonių nemokėjo skaityti, bažnyčių tapyba tarnavo Dievo tiesų pažinimui ir tai buvo vadinama Biblia pauperum, t. y. vargšų Biblija, kurią šiandien skaitome ir mes, sulaikę kvapą žvelgdami į didingą bazilikų ir katedrų architektūrą ir puošybą.“
Tai jūsų žodžiai, kuriuos suradau viešojoje erdvėje. O nuoširdžiai maldai ar visada reikia žodžių?
Kai susitinka du labai artimi ar vienas kitą mylintys asmenys, dažnai kalbasi, dalijasi mintimis, svajonėmis, kartais guodžiasi, laukia padrąsinimo; bet kartais nesikalba, tačiau tai nėra tuščia ir kurtinanti tyla. Maldai reikia žodžių, bet jai reikia ir klausos, nes jei per mano žodžius nėra kur įsiterpti Dievui, tai gal ta malda panašesnė į vienos krypties eismą. Žodis gali būti maldos pagrindas. Pavyzdžiui, Dievo Žodis. Išgirsti, nuščiūvi, nustembi ir jauti, kad kalbina, kibina. Žodyje gera būti.
Niekas nepaneigs, kad tikrasis pasiekimas tada, kai gyvenimą apšviečia paties žmogaus šviesa, o ne spragsinčios blykstės. Bet vis tiek prašyčiau pasidalyti asmeniniais ir pasaulietiškais pasiekimais.
Nelabai turėčiau ką išskirti „blyksčių šviesai“. Stiprus dalykas, kad Dievas sugeba mus surasti, mato vertingumą, geba per kitus žmones jį auginti mumyse ir, pasirodo, nesame tik verksmingi žemės tremtiniai, bet ir Dievo karalystės paveldėtojai. Gera Dievo karalystę jausti, ragauti, pamatyti paprastose ir neįprastose gyvenimo akimirkose: kartais ostijos kraštelyje, kartais slieke, kurį varnėnas laiko sugautą snape, kartais išeinančio ašaroje ar senolės skardžiame ir gyvenimo pilname juoke (čia ypač prisimenu Adolfo Ramanausko-Vanago seserį Aldutę, su kuria turėjome ypač artimą ir brandų ryšį).
Ar tarnystė Alytuje labai liūdina Jus? Klausiu, nes atvykote iš labai veiklios tarnystės vietos.
Šiuo klausimu mane gaudote. Atvykau iš visai kitokio tarnystės konteksto, bet ir ten buvo dirbama su žmonėmis, tiesa, ne visais geranoriškais, o Alytus stebi. Ir aš dar daugiau stebiu. Kartais su žodžiais, kartais be.
Kad tarnystė Alytuje, kaip ir visur, turi iššūkių, tai taip, bet kad liūdintų. Ne, nebuvau apgalvojęs. Vadinasi – džiugina.
Ir dažnam pašnekovui mėgstu sakyti: o dabar – klausimas, kurio nepaklausiau, bet norite šia tema kalbėti.
Na, reikėtų atskiro interviu, bet būtų smagu su skaitytojais pasidalyti mintimis apie pašaukimo kunigystei skleidimąsi gimtuosiuose namuose, kai mano tėvai buvo itin kantrūs kūrybingam mano „kunigavimui“ kaime ir už jo ribų, ypač namuose organizuojant laidotuves. Kažkada draugai sakė: rašyk knygą apie tai, bet, kaip anksčiau ir minėjau, nėra būtina rašyti knygą apie kiekvieno iš mūsų patirtis, pakanka pasikalbėti.
Būtų įdomus platesnis pokalbis apie dvasingumą, dabartinį žmonių religingumą, teatrą, kūrybą, literatūrą, atskirai apie poeziją, Kūrėjo atspindį gamtoje.