Ramus sekmadienis. Pakeliui į šv. Mišias. Staiga mintis – piniginėje nėra grynųjų. Kaip paaukoti? Jei yra laiko – galima užsukti ir išsiimti eurų iš bankomato. O jei ne? Pažįstama patirtis? Nieko keisto. Juk vis dažniau mokėjimus atliekame be grynųjų. Vienas kavinių tinklas, nusprendęs nebepriimti grynųjų pinigų, nustebino Lietuvos gyventojus, o štai Švedijoje net trečdalis žmonių apskritai nebesinaudoja monetomis ir banknotais.
Kyla klausimas, ar bažnyčios turėtų prisitaikyti prie visuomenės, po truputį atsisakančios grynųjų kasdienybėje? Ar krepšelius per Mišias galėtų pakeisti belaidžiu ryšiu sujungti įrenginiai, leidžiantys paaukoti bekontakte kortele, o gal programėle išmaniajame telefone? Šis klausimas svarbus, nes iš aukų skiriami atlygiai parapijose dirbantiesiems, apmokamos elektros, šildymo ir kitos sąskaitos.
„Žinau, kad dauguma jaunų žmonių nebenaudoja grynų. Iš tiesų gaila, nes jie norėtų Bažnyčiai paaukoti. Žinojau, kad technologijų tam jau esama, tad pagalvojau: reikia pabandyti“, – katalikiškam olandų savaitraščiui „Katholiek Nieuwsblad“ pasakojo 28-erių Wimas Graasas. Jo iniciatyva 2018 metais Olandijos katalikų patogumui įrengtas pirmasis bekontakčio mokėjimo terminalas Šv. Gerardo Majellos bažnyčioje Utrechte, kur tarnaujo šv. Jono kongregacijos broliai. Pastarieji svarstė, ar tikintieji nenustos aukoję per Mišias sekmadienį, tačiau taip nenutiko. Žmonės naudojosi abiem būdais.
W. Graasas įrengė tokį terminalą ir gausiai turistų lankomoje De Krijtberg bažnyčioje Amsterdame. Bekontakčio mokėjimo terminalas praverčia, kai jie nori paaukoti ar sumokėti už žvakes. Dabar vyras pasiryžęs ieškoti patogaus techninio sprendimo sekmadienio rinkliavos klausimui. Protestantų bažnyčios Olandijoje bekontakčiais mokėjimais pasirūpino kur kas anksčiau. Paaukoti galima tiek naudojantis programėlėmis, tiek rinkliavos metu, priartinus išmanųjį telefoną prie aukų krepšelio.
Technologijas rinkliavai pasitelkė ir Paryžiaus arkivyskupija, tikintiesiems pasiūliusi tris naujus elektroninius būdus: bekontaktėmis kortelėmis ar iš anksto internete įsigytais kuponais Mišių metu bei programėle „La Quête“ (liet. aukų rinkimas) išmaniajame telefone bet kada. Paleistą 2016 m., kaip rašo katalikų savaitraštis „La Vie“, ją naudoja jau trisdešimt keturios Prancūzijos vyskupijos.
Grynieji pinigai visuomet bus priimami rinkliavos metu per Mišias, tačiau dabar tikintieji gali pasirinkti patogiausią būdą aukoti, rašoma arkivyskupijos svetainėje. Taip pat pabrėžiama, kad Bažnyčiai svarbu spėti į traukinį ir sėkmingai pasinaudoti šia mažąja kasdienybės revoliucija. Krikščionys gyvena pasaulyje: jei jie perka laikraštį ar bagetę bekontakte kortele, kodėl negalėtų ja ir Bažnyčiai aukoti? Paryžiaus arkivyskupija su moderniais aukojimo būdais eksperimentuoja jau kurį laiką. Pastebėta, kad elektroniniu būdu Bažnyčią remiantys tikintieji aukoja daugmaž 1,8 euro daugiau nei skiriantys grynųjų. Tikinčiųjų aukos sudaro 79 proc. Prancūzijos sostinės arkivyskupijos išteklių. Elektroninė rinkliava, kaip rašoma „La Vie“, ne tik patogi tikintiesiems, bet ir Bažnyčiai, nes sumažina bankų mokesčius bei sukčiavimo riziką.
„Bekontakčių mokėjimų poreikis mūsų parapijose – akivaizdus. Būdai, kuriais mokame, greitai keičiasi, ypač jaunajai kartai, kuri apskritai nebenaudoja grynųjų. Norime, kad visos kartos galėtų aukoti patogiausiu būdu“, – teigė Anglikonų bažnyčios ekonomas Johnas Prestonas oficialiame pranešime. Praėjusių metų pradžioje anglikonams jau buvo pasiūlyti bekontakčio mokėjimo terminalai 16 tūkst. šventovių visoje Anglijoje ir mobilieji mokėjimai už santuokos ar krikšto apeigas, koncertus bažnyčiose ir pan. Šį žingsnį Anglikonų bažnyčia žengė smarkiai kritus įprastoms tikinčiųjų aukoms.
Katalikai Anglijoje, kaip rašo savaitraštis „The Tablet“, taip pat išbando XXI a. technologines galimybes, nors ir ne taip drąsiai. Vestminsterio vyskupijoje Londone kelios parapijos siūlo tikintiesiems aukoti SMS žinute. Galimybė aukoti bekontaktėmis debeto ar kredito kortelėmis dar svarstoma, suprantant, kad tai palengvintų tikinčiųjų kasdienybę vadinamojoje visuomenėje be grynųjų (angl. cashless society).
Kaip iššūkis technologiškai inovatyviems aukojimo būdams įvardijamas galimas rinkliavos nunykimas per šv. Mišias, rašoma amerikiečių dienraštyje „National Catholic Register“. Aukos liturgijos pradžioje, kunigui atnašaujant duoną ir vyną, vyksta rinkliava. Tai svarbus liturgijos elementas, apie kurį dar II a. rašė šv. Justinas: „Kas apsčiai turi ir nori, aukoja savo nuožiūra, kiek yra numatęs; kas surinkta, perduodama vadovui, o jis šelpia našlaičius ir našles bei stokojančius dėl ligų ar kitų priežasčių, taip pat kalinius ir atvykėlius; žodžiu, padeda visiems varguoliams.“
Nuo pat pradžių krikščionys drauge su Eucharistijai skirta duona ir vynu atnešdavo ir dovanų, kad pasidalytų jomis su stokojančiais, teigiama Katalikų Bažnyčios katekizme, pabrėžiant, kad rinkliavos paprotys yra Kristaus pavyzdžio įkvėptas. Nuogąstaujama, kad jis gali nunykti, tikintiesiems renkantis patogesnį būdą aukoti, pavyzdžiui, išmaniuoju telefonu bet kada ir bet kur. Aukojimas galimai prarastų ryšį su liturgija.